Training ‘we doen ‘t zelf’

van info naar beslissing
van info naar beslissing

Voor de herkenning: in een team zitten altijd mensen die zich ‘druk’ maken over “inhoud van zorg & ondersteuning, met visie”, of “hoe de boel georganiseerd is, of juist beter kan”, maar vooral ook “hoe we dat samen doen, hoe we met elkaar -collega’s en cliënten- in gesprek zijn”.

Het talent druipt ervan af, maar men mag toch maar een beetje meepraten. Vervolgens moeten ideeën, meningen en standpunten eerst in discussie met elkaar en vervolgens in de compromismixer om zogenaamde consensus te vinden. En dan verwarren we dat ook nog met draagvlak.

Ik denk (en zie dat ook in de praktijk terug) dat het anders kan en moet. Samen anders samenwerken, waardoor de talenten echt gebruikt worden en toch iedereen zijn invloed kan heeft. Plezier in zelf-organiseren zorgt ervoor dat er plezier in werken met de cliënten ontstaat en dan zijn we helemaal waar we willen zijn.
Cliënttevredenheid naast medewerkerstevredenheid.

Daarom gaan we anders leren beslissen, anders leren overleggen, anders leren betrekken. Samen doen we het anders.